ROZHOVOR

 

Blofeld: "Lidi zaujmeš hlavně výběrem pěkných písniček..."

Blofeld patří mezi technicky nejzdatnější drumandbassové DJe u nás, velký důraz však klade především na selekci. Kromě DJingu se věnuje i pořádání vlastních akcí, jako promotér působí v Liquid DnB Crew, a rovněž má vlastní pořad na slavném rádiu Bassdrive. My jsme se v jeden nedělní podvečer s Ondrou sešli, abychom probrali vše aktuální, co se kolem jeho hudebních aktivit právě děje. Více už v následujícím rozhovoru...

 

Ondro, díky že sis našel čas na první rozhovor roku 2021, a tradiční první otázka je tu... Jak se vede?

Díky za tuhle možnost, Pavle! Hele, vede se dobře, i když kolem řádí korona, tak je to u mě v rámci možností celkem fajn.

To rád slyším! Ale koukám, že volný čas během korony ty a MagicKá netrávíte sami a pořídili jste si čtyřnohý přírůstek do rodiny...

Je to tak, do naší drumandbassové rodiny přibilo štěňátko Shiba. Inu, aby nám tady bylo veseleji! A pojmenovali jsme ho, jak taky jinak, drumandbassovým jménem. Zlatá barva jeho srsti napoví, jmenuje se Goldie.

Blofeld

To je ovšem moc hezký! Jak během korony trávíš svůj volný čas? Každý ho máme teď hodně, někdo skládá muziku, někdo se dal na vaření... Jak to máš v tomhle ohledu ty?

Kromě práce a paření počítačových her se věnuju streamování na Bassdrive radiu, kde si můžu hrát takové ty svoje pohodičky, co mě baví. Díky tomu neztrácím kontakt s hudbou a dokonce mám pocit, že vůbec nestíhám sledovat novou muziku. Je to daný tím, že rádio mám jednou týdně, ale za normální situace, kdy jsem hrál pátky a soboty, měl jsem víc času si novou hudbu pustit. A jelikož kromě hraní na Bassdrive doma vůbec netrénuju, nemám moc příležitost si ty nové věci naposlouchat a jak se říká ohrát.

Nahrál jsi mi na další otázku, a tou je tvé působení na vlnách rádia Bassdrive, kde vysíláš už nějakých osm let, pokud se nemýlím... Pověz mi, jak ses do éteru vlastně dostal?

Je to už hrozně dlouho! Tohle rádio jsem poslouchal ještě před tím, než jsem vůbec začal dělat akce. Většinou během hraní počítačových her, a je to pro mě taková domácí stanice. Tehdy jsem byl dost aktivní v chatu, kde mě postupem času už všichni znali. A po X letech, kdy už jsem hrál, a akce pořádal, jsem se zeptal pár Bassdrive DJs na to, jak se tam mezi ně dostat. Na to mi tehdy Andy Komatic napsal něco ve smyslu, že se nemůžeš chtít dostat na Bassdrive, ale Bassdrive musí chtít tebe. Takže jsem si říkal, že je to pěkně v prdeli, a že nemám šanci se tam v životě dostat, ale bylo to naopak. Díky tomu, že už jsem tehdy vysílal na vlastním online rádiu, sice jen asi pro dvacet lidí, ale něco dělal a aktivně hrál, tak se mi z Bassdrive opravdu sami ozvali, což byla nabídka, co se neodmítá. Tehdy hledali nováčky, všimli si, že hraju, že spolu s Liquid DnB Crew dělám akce, tak se rozhodli mi dát příležitost.

Co to celé obnáší? Musel jsi poslat i třeba nějaký "vstupní mix"?

Tehdy to bylo hodně "crazy", protože jsem byl přesvědčenej, jak skvělej mix jim posílám, načež mi přišla brutální zpětná vazba s tím, v čem všem se mám zlepšit. Takže kromě toho, že musíš být dobrej DJ, tak je pro ně důležitý, abys byl na scéně nějakým způsobem aktivní a makal. Nikdo tam není v tomhle směru úplně obyčejnej, vysílá spousta producentů nebo promotérů...

Pojďme se teď přesunout k tvým promotérským aktivitám. Děláš vlastní akce už hodně dlouho, jsi součástí Liquid DnB Crew, pověz mi tedy o tvých vyhlídkách do budoucna... Máš nastavenou nějakou pomyslnou laťku? Jaké jméno bys třeba rád našemu publiku chtěl představit, až to samozřejmě bude možné?

Teď jsi nahodil zajímavý téma... To je přesně ta laťka, jakou si člověk může, nebo nemůže nastavit. Ale abych to vzal od začátku, tak teď to bude deset let, co já nebo ostatní z Liquid krů děláme akce a vozíme nějaká zahraniční jména. Začal jsem v klubu Matrix 11.11. 2011 s Total Science. Kdo si to pamatuje, tak ví, že to byla skvělá akce a jak jsme se tam s Total Sciencem hrozně ožrali a málem nebyl schopnej odehrát set. Ale všechno dobrý... Ty laťky jsme si pak nastavovali stále a na rovinu říkám, že v Liquid krů jsme si těch pomyslných latěk splnili až moc! Samozřejmě máme rozpočty, ve kterých se musíme pohybovat, takže se nemůžeme úplně utrhnout ze řetězu a tím pádem jsme schopni si dovolit jen určitý počet producentů. Například si prostě nemůžeme dovolit High Contrasta. Byť je to legendární liquid jméno, tak peníze na něj zkrátka nemáme. Na druhou stranu se nám ale povedlo dvakrát pozvat Calibreho, což už hovoří samo za sebe. Ty akce byly skvělý, ale už ani Calibreho není v současný době možný k nám přivézt, jelikož je to už vzhledem k podmínkám stejný případ jako s již zmiňovaným High Contrastem.

Blofeld

To je jasné, interpreti se díky své produkci posouvají stále kupředu a ruku v ruce s tím jdou i honoráře. Obzvláště, když se jedná o takové jméno, jako je Calibre. Co ale další cíle do budoucna?

To je dost těžká otázka. Osobně vidím smysl v tom, v čem jsme na naší scéně byli úplně nejlepší, že jsme vozili zajímavá nová jména, to jest DJs a producenty, kteří u nás ještě nikdy nehráli. A to mi i ty, jako člen Liquid krů, dáš za pravdu, že tohle nám prostě jde. Většinou se jedná o liquid, deep scénu, ale vesměs jsou to interpreti, které tady širší publikum zatím moc nezná. Ale ti producenti mají našlápnuto k tomu, aby z nich jednou byli velcí hráči na světové scéně. Jako příklad dám třeba MsDos nebo Mr. Joseph, pro někoho úplně neznámí interpreti. Spousta lidí si řekne: "kdo by sem taková jména vůbec zval a proč?" Když si ale vezmeš ten subžánr z celkovýho hlediska, tak právě oni jsou jedni z těch nejlepších. A to je přesně ta laťka, kterou chci udržovat. Přivážet nová jména, která tady ještě nikdo před námi nepředstavil. Mám sice rád určitou soutěživost mezi promotéry, ale konkrétní jména prozrazovat nebudu, protože by mi je akorát tady někdo vyfoukl před nosem, jak je to ve zvyku. A těch zajímavých jmen je fakt hodně!

Teď jsi mi krásně nahrál... Když vezmeš naši scénu obecně z pohledu promotéra, který má za sebou nespočet akcí, jak se podle tebe vyvíjí? Dá se říct, že je ve zdravém stavu?

Naše scéna se podle mě vyvíjela tak, že jsme hodně zvali zahraniční interprety, a od nich odkoukávali, jak se co dělá. Takže, co se týče DJského hlediska, tam to zlepšení je, hlavně díky tomu, že jsme to prostě odkoukali. Co se však týče té produkce, tak tam by to mělo fungovat podobně, ale zdá se mi, že je to o dost pomalejší. Mám pocit, že ti naši producenti to mají o dost těžší s tím určitým světovým "networkingem". Samozřejmě se to zlepšuje, ale podle mě to chce víc do toho tlačit a vydávat na zahraničních labelech. Můj sen je, aby si nás lidi spojovali nejen jako mekku Drumandbassu díky jednomu festivalu, naopak bych byl moc rád, kdyby si nás spojovali hlavně díky hudbě, která u nás vzniká. Rád bych zkrátka do budoucna viděl, aby se to posouvalo tímto směrem kupředu a ta scéna rostla hlavně producentsky.

Blofeld

Je naopak něco, co bys jako promotér rád zlepšil?

Jsem rád, že se zlepšuje určitá rozmanitost těch akcí. Takže pokud to půjde dál cestou rozmanitosti, budu nejvíc spokojenej! Co však stojí za zlepšení, tak je selekce jednotlivých DJs na akcích. Selekce je to nejdůležitější! Můžeš mít skvělej technicky zvládnutej set, ale jakmile není dobrá selekce, tak z toho vzniká v konečný fázi akorát zvukovej bordel. Není důležitý míchat tři tracky dohromady, záleží hlavně na atmosféře. Na tom by mělo hodně lidí zapracovat, protože mám pocit, že k hraní ti bohatě stačí dva decky, abys dal dohromady dobrej set, kterej má hlavu a patu.

Tím se dostáváme k té technické stránce celé věci. Sám jsi učil spoustu lidí na scéně hrát, měl jsi i vlastní workshopy... Takže odvěká otázka se nabízí. :) Vinyl, nebo digitál?

To je krásná otázka! Oba směry mají něco do sebe a mají svůj smysl. Těžce mylný je nutit jeden, či druhej směr jiným lidem. Oba totiž mají co nabídnout, a je na každém z nás, co komu vyhovuje. Ale myslím si, že je fajn naučit se míchat z vinylu a podle uší, což je podstata DJingu. To spousta lidí neumí, protože na playeru zkrátka vidíš rychlost jednotlivých tracků. Vinyl je taky skvělá věc pro sběratele... Můžeš si na tu hudbu sáhnout, vypadá to krásně v poličce a je skvělý pocit se tím vším prohrabávat a prohlížet si obaly při poslechu tvé oblíbené desky. To vše dělá ze zastánců vinylu takovou komunitu, která je hezkým způsobem semknutá. Digitál má tu nevýhodu, že si můžeš nakoupit milion tracků, mít v podstatě všechno, ale ten pocit z toho překvapení, když něco objevíš na desce, tam chybí. Vinyl je prostě "chill". Při míchání vinylu nikam nespěcháš, víc se soustředíš na jednotlivé mixy a netlačí tě to řezat tam jeden "double drop" za druhým, protože to míchání je prostě náročnější. Bohužel je těžký být "vinyl only DJ", protože spousta věcí na deskách nevychází, takže si zkrátka z desek rozhodně nezahraješ všechno. V tomto ohledu má digitální komunita oproti té vinylové navrch. Každopádně pokud chceš udržet párty v chodu, tak se s vinylem mnohem víc nadřeš, ten digitál je o dost jednodušší směr. A taky o dost levnější, co si budem povídat...

Blofeld

Když to shrneme, ty se tedy nepřikláníš ani k jednomu z táborů, ale respektuješ ty klady a zápory obou směrů a nebráníš se hrát jak z vinylu, tak digitálně...

Přesně tak, mám rád oba směry. Digitál preferuju na párty a k hraní nových tracků a ten vinyl si jednou za čas vytáhnout do nějakého malého klubíku a zahrát si ty srdcovky jen tak na pohodičku s bandou kámošů. A všem, kdo nikdy z vinylu nehráli a nehrají, bych doporučil, aby si tenhle směr vyzkoušeli. A zároveň bych všem doporučil, aby neztráceli čas dohadováním se v internetových diskusích, protože ty nikam nevedou a akorát zabřednete do nekonečnýho kolotoče argumentů jednotlivých stran bez špetky vzájemné tolerance.

To s tebou souhlasím, ale nemyslíš, že třeba začátečníky tyto diskuse mohou určitým směrem posunout k tomu, aby se rozhodli, kterým směrem se vydat?

To rozhodně, pro začátečníky je to dobré v tom, že se tam dozví ty klady a zápory obou směrů, a pak už je na každém z nich rozhodnout se vlastní hlavou, co jim bude víc vyhovovat. Většina samozřejmě začíná cestou digitálu hlavně z finančního hlediska, což je naprosto pochopitelné. Je jasné, že se ti nechce dávat tři stovky za jeden vinyl, když v podstatě na začátku nevíš, jestli tě to za pár měsíců nepřestane bavit. Je ale dobrá cesta si pak ten vinyl osahat a není to rozhodně špatná investice. U digitálu si nakoupíš tracky, který si třeba nikdy ani nezahraješ, a tím to v podstatě hasne - vyhodil jsi sice pár korun, ale při tom množství se to nasčítá. Přičemž, když si koupíš vinyl, který tě přestane časem bavit, tak ho jednoduše vezmeš a někomu ho prodáš.




To jsi řekl moc hezky. Já si myslím, že pro DJe a producenta je super, že si z digitálu může hned na párty otestovat své věci, jelikož než dostaneš něco na vinyl, tak to trvá, a někomu se nepodaří vydat své věci na desce vůbec. V digitálu máš na výběr mnohem víc hudby než na desce, u desky si zase více rozmyslíš, co koupit a co hrát. Ten vinyl zase lépe vypadá, mně se na párty víc líbí, když vidím, že ten DJ skutečně něco dělá a ne jen mačká tlačítko a kroutí se jako po ráně elektrickým šokem. Ale jak už jsi řekl, je to na každém, co komu víc vyhovuje...


S těmi producenty jsi nakousl zajímavou věc a myslím, že by to mohla být možná blízká budoucnost. Hrozně je teď na vzestupu 3D tisk a já bych se vůbec nedivil, kdyby se za pět nebo deset let vinyly už tiskly pomocí 3D tiskárny. Samozřejmě v současné době k tomu nejsme ani krůček blízko, ale s tím, jak se vše neustále vyvíjí a jde dopředu, tak kdo ví, co přijde v tomto směru za novinky? A tohle, pokud se stane, tak najednou bude možnost hrát digitální věci z desky, protože si ji prostě vytiskneš. A myslím si, že by to mohlo být o dost levnější a rychlejší, než si něco nechat lisovat na klasickém vinylu. Nebojím se, že by to ty prodeje klasických vinylů nějak ovlivnilo, protože každej chce mít doma spolu s deskou i ten hezkej cover. Spíš by to mohlo nakopnout víc lidí z digitálního světa k tomu, aby hráli vinyl.

To jsi nastínil možnou budoucnost hraní z desek... Máš nějaké prognózy i pro digitál?

Tam se mi teď líbí možnosti streamovacích služeb, který se prolínají s tím DJským softwarem. Ty už jsi dnes na laptopu schopnej si přes různý DVS systémy, jako je Traktor nebo Serato, koupit členství u streamovací služby k téhle věci určený (napřiklad Beatport link), kde díky tomuhle můžeš hrát polovinu jejich celkový databáze, aniž by sis ty tracky stahoval. Stačí si to zaplatit, připravit si playlisty, které si načteš do softwaru, mít dobrý připojení a můžeš takto hrát. Na klubový hraní to vzhledem k nutnosti dobrýho připojení zatím moc není, protože, co si budeme povídat, tak to připojení v klubech není na tohle zatím vůbec dělaný, ale pro domácí a studiové streamy je to určitě zajímavá cesta. Může to být pro spoustu lidí další alternativa, která umožňuje hrát úplně cokoliv. Myslel jsem si, že s novou generací CDJ 3000 už proběhne na tento směr určitá příprava, ale nestalo se. Místo toho tam dali beatjump, takže velká evoluce, kvůli které bych určitě z fleku dal padesát tisíc za novej player. :) Takže tolik k mým vizím do budoucna, co se technických věcí týče...




Teď k jedné věci, která dost souvisí s tou aktuální situací kolem koronavirové krize. Všichni víme, že pro kulturní sféru a spoustu dalších odvětví je to zkrátka průser, to tady nemusíme dlouho rozebírat. Myslíš si, že by tato situace mohla scéně něčím paradoxně prospět?

Jasný pozitivum je ten "soft reset", kterej právě probíhá, a kdo ví, jak dlouho to ještě potrvá. Už teď je to ale myslím dostatečná doba na to, abys měl touhu znovu vidět a slyšet interprety, které jsi už v minulosti několikrát na živo slyšel. A ti interpreti tě už třeba omrzeli kvůli tomu, že tady hrali každý půlrok. Takže věřím, že si spousta lidí ráda zajde znovu na Andyho C, kterej tady dřív hrál několikrát do roka. A myslím, že právě toho promotéři budou dost využívat. Bude možný totiž udělat úplně cokoliv, fanoušci budou hladoví, a to samé platí u těch interpretů, kteří budou prostě chtít hrát. Ale z pohledu promotéra je nutné to udělat chytře, aby se nedělo to, že tady každý víkend budou hrát ta samá jména, jen třeba v jiném městě, nebo klubu. To už tady bylo, a myslím že to hodně rychle lidi omrzí. Těch interpretů je tolik, že ty jako promotér máš rozhodně z čeho vybírat...

Pod to bych se klidně podepsal... Pamatuju si tu dobu, když byl velkej trend stále dokola zvát Aphrodita nebo Ed Rushe. Ono to chvilku funguje, ale někdy to prostě už zavání sázkou na jistotu. Zároveň si myslím, že ten samotný restart nedá moc prostoru takovým těm různým neumětelům, kteří byli vidět jen díky tomu, jak moc hluboko měli zastrčený nos v řitním otvoru různých lidí, co dělali akce. Teď je ale důležité podpořit hlavně kluby...

Přesně, jak říkáš! Některé kluby jsme již zachraňovali prostřednictvím různých kampaní na HitHitu a podobných platformách. Myslím si, že ty větší kluby otevřou, až celé tohle šílenství skončí, větší starost mám naopak o takové ty menší bárky a kavárny, kam jsme chodili hrát jen tak pro radost a k poslechu. To je zkrátka páteř pro lidi, jako jsem já nebo ty, kteří rádi hrajeme i jiný věci než ty klasický "dancefloorovky" pro plnej klub. O tyhle menší podniky mám teď největší strach, protože už před samotnou krizí tahle místa ubívala, teď se však obávám, že jich zmizí ještě mnohem víc. Co si budeme povídat, otevřít si takovej bar není zrovna moc úspěšněj byznys, a zvlášť kvůli téhle krizi do toho spousta lidí už možná ani znovu nebude chtít jít. Bary a kavárny budou ale vznikat asi vždycky, tak snad se najdou i nějaké, kde budou jejich majitelé "DJ friendly".




Blížíme se ke konci našeho povídání... Máš nějaký vzkaz na závěr pro fanoušky a DJs?


Pro DJs vzkaz mám... Hrajte víc jen ze dvou decků a zapracujte na selekci. Jak už jsem říkal, selekce je to nejdůležitější. Lidi nezaujmeš tím, že budeš dávat krutopřísné bomby ze čtyř playerů. Naopak! Lidi totiž zaujmeš hlavně výběrem pěkných písniček, to platilo vždycky a platit to bude.

Krásnej vzkaz na konec... Děkuju za rozhovor a doufám, že se brzy potkáme už konečně zase někde za mixem!

Taky děkuju za povídání, drž se a snad se už brzy někde vidíme!


Ptal se Pavel Aeling (Stanjah) v lednu 2021.

foto: archiv

Sledujte také:

Blofeld nám k odkazům na jeho stránky řekl pouze to, že už na ty sítě z vysoka se*e. Místo toho o sobě dává vědět čas od času ve facebookové skupině Spojuje nás DnB, tak ho můžete najít tam.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016