REPORT
Slam
Ĺ˝ivĂ a zdravĂ nedorazili, ale ĹľivĂ a nachlazenĂ nakonec pĹ™eci jen ano. Ĺ˝ivĂ˝ Stuart McMillan a ĹľivĂ˝ Orde Meikle se po menšà pauze opÄ›t podĂvali do Prahy a tentokrát byl slĂben dokonce jejich ĹľivĂ˝ set. Ten se ovšem nekonal a tak to skonÄŤilo jen u tĹ™ech mrtvĂ˝ch gramofonĹŻ a jednoho mixážnĂho pultu. Zdá se, Ĺľe doba, kdy si kaĹľdĂ˝ DJ, kterĂ˝ do klubu dorazĂ Ĺľiv a zdráv, umĂstĂ na flyery slĹŻvko live, uĹľ ĹĄuká na dveĹ™e… PĹ™esto dĂky za jeden vánoÄŤnĂ dárek s ÄŤtrnáctidennĂm pĹ™edstihem!
Mám prostÄ› rád řád a pořádek a proto si takĂ© uĹľ odmaliÄŤka rozbaluju vánoÄŤnĂ dárky 24. prosince. JenĹľe obÄŤas je JežÚek aĹľ pĹ™Ăliš horlivĂ˝ a rozdává s pĹ™edstihem a hned plnĂ˝mi hrstmi… Na sklonku roku se pod tĂm pomyslnĂ˝m stromeÄŤkem objevilo dárkĹŻ vĂc neĹľ dost, bohuĹľel ne z ĂşplnÄ› kaĹľdĂ©ho jsem mÄ›l upĹ™Ămnou radost a obÄŤas došlo i k opravdu hoĹ™kĂ©mu zklamánĂ. PĹ™esnÄ› ÄŤtrnáct dnĹŻ pĹ™ed Ĺ tÄ›drĂ˝m dnem se Praha po menšà pauze doÄŤkala opÄ›t návratu dvou hlavnĂch hrdinĹŻ skotskĂ©ho vydavatelstvĂ Soma - Slam!
Název páteÄŤnĂ akce, která se konala v praĹľskĂ©m klubu Radost FX, byl stejnĂ˝ jako poslednĂ album tĂ©to dvojky, tedy Year Zero. PrávÄ› to mi dÄ›lalo milou spoleÄŤnost pĹ™i sychravĂ©m podzimu jak v pracovnĂm procesu, tak i pĹ™i sladkĂ©m a zaslouĹľenĂ©m lenošenĂ. UĹľ tĂ˝den pĹ™ed jsem váhal, jak nejlĂ©pe se na tuhle akci pĹ™ipravit, aby byl proĹľitek nakonec pĹ™Ămo stoprocentnĂ. AĹľ náhoda tomu chtÄ›la - ÄŤtenáři našeho serveru jsou aktivnĂ, surfujĂ kde se dá a tak jsem zásluhou jednoho z nich (dĂky Pistolero!) mohl ochutnat set, kterĂ˝ Stuart McMillan a Orde Meikle odehráli pĹ™ed dvÄ›ma tĂ˝dny v belgickĂ©m klubu Silo. PĹ™ipadal jsem si sice v tu chvĂli, jako kdyĹľ mi nÄ›kdo vyprávĂ dopĹ™edu dÄ›j filmu, na kterĂ˝ se chystám teprve vyrazit, ale zvÄ›davost nakonec pĹ™eci jen zvĂtÄ›zila. :) HrubÄ› poslepovány, bez nÄ›jakĂ˝ch vážnÄ›jšĂch mixĹŻ, zde byly právÄ› skladby z Year Zero, nechybÄ›la staĹ™iÄŤká klasika Positive Education, kterou si o pár let pozdÄ›ji vĂ˝bornÄ› pĹ™emĂchal Carl Cox a tak jsem zĂskal dojem, Ĺľe pĹŻjde opÄ›t o podobnĂ˝ model, jako tomu bylo v pĹ™ĂpadÄ› Swayzak pĹ™ed pár tĂ˝dny na stejnĂ©m mĂstÄ›. Zkrátka pouze jakĂ©si pseudo live vystoupenĂ v rámci proma k desce na vĂ˝bornĂ©m aparátu. StejnÄ› jako v pĹ™ĂpadÄ› Swayzak jsem do BÄ›lehradskĂ© ulice dorazil Ăşderem tĹ™iadvacátĂ© hodiny. StejnÄ› jako v pĹ™ĂpadÄ› Swayzak jsem v odlesku visĂcĂch zrcátek (kterĂ© byly součástĂ dekoracĂ) potkával jen sám sebe, mĂsto dalšĂch hudebnĂch mlsounĹŻ. Jen jedna zmÄ›na tu byla - v tuhle hodinu netanÄŤil jen jeden nadšenec, ale hned celĂ˝ch pÄ›t. :) Opravdu nic novĂ©ho pod sluncem - praĹľskĂ˝ clubber zĹ™ejmÄ› opravdu vyrážà v jednu z domova, aby nakonec pokraÄŤoval na nÄ›jakĂ© after párty, jako by se nechumelilo…
Hned po odloĹľenĂ pĹ™ebyteÄŤnĂ©ho ošacenĂ se mÄ› ujaly nudĂcĂ se sleÄŤny od drinkĹŻ Frisco s tÄ›mi uĹľ tolik profláklĂ˝mi barevnĂ˝mi parukami a tak bylo hned jasno, kdo bude tentokrát účinkovat v hlavnĂ roli pĹ™esvÄ›dÄŤovánĂ a manipulace. BohuĹľel jsem kouzlu jakĂ©hokoliv piva zatĂm nepodlehl a to mÄ›ly dámy ještÄ› pošetilĂ˝ nápad opatĹ™it mÄ› (s argumentem, Ĺľe ho tady majĂ všichni) firemnĂm tetovánĂm. A mÄ›ly celkem pravdu - takĂ© právÄ› párty rozehĹ™ĂvajĂcĂ Ladida se mohla tĂmhle obrázkem pyšnit na svĂ© pravĂ© paĹľi. KdyĹľ jsme u jednĂ© z našich ještÄ› stále nekorunovanĂ˝ch techno královen, mám pocit, Ĺľe uĹľ opravdu dlouho nehrála pro pouhĂ˝ch pÄ›t návštÄ›vnĂkĹŻ v sále. OsobnÄ› bych line-up prohodil a umĂstil ji aĹľ za Slam, kde by jĂ to slušelo podstatnÄ› vĂce a byla by tĂm jistĂ˝m držákem pro znavenĂ© taneÄŤnĂky, ale nerad bych fušoval pořádajĂcĂ agentuĹ™e IMÉDIA do Ĺ™emesla. Na jejĂm vĂ˝konu bylo znát, Ĺľe jĂ ten tolik dĹŻleĹľitĂ˝ feedback publika hodnÄ› chybĂ, v mixech se objevilo pomÄ›rnÄ› dost nepĹ™esnostĂ, ale ruku na srdce - kterĂ˝ DJ by si svĂ© nadupanĂ© techno placky, jenĹľ majĂ energii rozdávat, uĹľĂval soukromÄ› sám pro sebe? Linda pouĹľĂvala všechny tĹ™i pĹ™ipravenĂ© gramofony, efekty na Pioneeru šestistovce ji nechávaly chladnou a pĹ™ĂjemnĂ˝m pĹ™ekvapenĂm a zároveĹ milou vzpomĂnkou na starĂ© ÄŤasy, byla vsuvka ještÄ› pořád nesmrtelnĂ© Groove Is In The Heart od party Deee-Lite.
UĹľ pĹ™i pohledu na stanovištÄ› DJe vše nasvÄ›dÄŤovalo bohuĹľel "tĂ© horšà variantÄ›", tedy klasickĂ©mu DJskĂ©mu setu a nikoli live show. Po mašinkách totiĹľ ani památky… Podle dopĹ™edu zveĹ™ejnÄ›nĂ©ho line-upu mÄ›li ti dva odstartovat svĂ© snaĹľenĂ Ăşderem pĹŻlnoci a hrát celĂ© tĹ™i hodiny. KostelnĂ zvon nÄ›kde v dálce (zĹ™ejmÄ›) odbyl, ovšem teÄŹ se zĹ™ejmÄ› ÄŤekalo na pozdÄ›ji dorazivšĂ, ÄŤi se umÄ›le zvyšovalo napÄ›tĂ nebo mÄ›li SkotovĂ© ĂşplnÄ›, ale ĂşplnÄ› jinĂ© starosti. Nakonec si oba dva vzali akademickĂ© ÄŤtvrthodinky, takĹľe Ladida si nakonec z mixážnĂho pultu sluchátka odpojila pĹ™esnÄ› o pĹŻl jednĂ©. KaĹľdĂ˝ mohl pĹ™itom zaregistrovat promÄ›nu jejĂho obliÄŤeje - zatĂmco pĹ™i hranĂ pĹŻsobila velmi chladnÄ›, s chlapci se pĹ™ivĂtala opravdu přátelsky a i na nich bylo vidÄ›t, Ĺľe ji rádi vidĂ!
I Herr Taubman, L.Sordo ÄŤi Mort Orecchio (pĹ™epis "pana HluchĂ©ho" do tĹ™ech jazykĹŻ, pozn. autora) volnÄ› roztroušeni po klubu by snad dokázali poznat, Ĺľe došlo ke stĹ™ĂdánĂ strážĂ. VelitelskĂ©ho stanovištÄ› se jako prvnĂ ujal Stuart McMillan a druhĂ˝ ze Slam Orde Meikle se zatĂm uvelebil na pĹ™ipravenĂ© Ĺľidli. Zvuk najednou zĂskal ĂşplnÄ› jinĂ˝ rozmÄ›r a mÄ›li jsme moĹľnost poznat, jakĂ© rezervy sound systĂ©m klubu ještÄ› skrĂ˝vá. NáplnĂ ĂşvodnĂ Stuartovy pĹŻlhodinky bylo neobyÄŤejnÄ› hravĂ© electro v deep poloze ála Airto, kdy jste žádnĂ˝ zvuk nemohli dopĹ™edu pĹ™edpokládat, hudebnĂ postupy v tÄ›ch skladbách byly zcela netradiÄŤnĂ, zvukovÄ› jsme se pohybovali hodnÄ› ve stĹ™edech, ale nechybÄ›la ani ta tolik dĹŻleĹľitá dynamika, která snadno roztancovala i ty nejvÄ›tšà lenochy. Vše bylo instrumentálnĂ, nezaznÄ›la jediná podbĂzivá hitovka a pĹ™esnÄ› za pĹŻl hodiny si chlapci prohodili svĂ© pozice. Na Ĺľidli se usadil Stuart a Ĺľezlo pĹ™evzal ten vyššà z nich - Orde Meikle. Ordeova hra byla podstatnÄ› minimalistiÄŤtÄ›jšà a takĂ© mnohem vĂce ĂşdernÄ›jšĂ, s mixy nemÄ›l problĂ©m ani jeden z nich a opÄ›t jsme se doÄŤkali zcela anonymnĂch, ovšem naprosto vynikajĂcĂch desek. PĹŻlhodinovĂ© stĹ™ĂdánĂ pánovĂ© pĹ™esnÄ› dodrĹľovali a s kaĹľdou minutou zĂskával set na rychlosti.
KdyĹľ se ve dvÄ› hodiny u klukĹŻ objevila známá postaviÄŤka klubu "paklĂÄŤ" František, kterĂ˝ kromÄ› nezbytnĂ©ho svazku klĂÄŤĹŻ pĹ™inesl i mikrofon, zbystĹ™il jsem. Ĺ˝e bychom se doÄŤkali nÄ›jakĂ© vokalistky? Nikoli! StaÄŤil pohled maliÄŤko stranou na barevnou paruku a hned bylo jasno, kdo bude "hrát" teÄŹ. BohuĹľel pány ze Slam zĹ™ejmÄ› nikdo neinformoval co a jak, hrajĂcĂ Stuart nechápal, co Ĺľe se to dÄ›je, ze zdviĹľenĂ©ho palce mohl usoudit, Ĺľe buÄŹ se to lidem lĂbĂ a nebo má dát uĹľ jen jednu desku, do toho probĂhala domluva, zda to ztišit ĂşplnÄ›, nebo jenom trochu a nechápavĂ© pohledy vládly… A pak se to stalo - sleÄŤna s ukĹouranĂ˝m hlasem si vzala mikrofon a do Stuartovy desky jsme se doÄŤkali neuvěřitelnÄ› trapnĂ© hudebnĂ vloĹľky. Doba tombol zĹ™ejmÄ› neskonÄŤila a tak drinky Frisco nadÄ›lovaly triÄŤka a dalšà firemnĂ materiál na základÄ› vylosovanĂ˝ch ÄŤĂsel, k nimĹľ se nikdo nehlásil. Frisco girl najednou napadlo, Ĺľe v klubu budou i cizinci a tak zaÄŤala vyvolávat dalšà a dalšà a dalšà a dalšà čĂsla takĂ© anglicky. Oba účinkujĂcĂ jen tak postávali a v tu chvĂli mi jich bylo hroznÄ› lĂto. NaštÄ›stĂ po pÄ›ti minutách bylo vše rozdáno, dalšà zdviĹľenĂ˝ palec, podánĂ si ruky s Františkem a jede se dál…
Muzika je teÄŹ uĹľ opravdu hutná s řádnÄ› vysokĂ˝m BPM, exceluje hlavnÄ› Stuart, kterĂ˝ šavle, korekce, ani jednotlivĂ© efekty Pioneeru neponechá chvĂli v klidu, Ordemu zase nedÄ›lá problĂ©m mĂt všechny tĹ™i gramofony puštÄ›nĂ© naráz a z jednotlivĂ˝ch beatĹŻ poskládat zajĂmavĂ© puzzle, kdy jen tu a tam poupravĂ rychlost ujĂĹľdÄ›jĂcĂho gramofonu. Dešifrovat jsme mohli napĹ™Ăklad track D-Clash od Bryana Zentze ve vlastnĂm remixu Slam, kterĂ˝ jim vydal loni Carl Cox. Jindy si pĹ™i samplu "That´s The Way I Like It" sedĂcĂ Orde tuhle vokálovou sloĹľku nadšenÄ› pobrukoval a oba si obÄŤas nahlĂĹľeli pod ruce, aby zjistili, jakĂ˝ Ĺľe novĂ˝ klenot to ten druhĂ˝ hraje. Stuart i Orde pĹŻsobili pĹ™itom hodnÄ› unavenĂ˝m, moĹľná dokonce vyÄŤerpanĂ˝m dojmem, podle zpráv poĹ™adatelĹŻ bojovali (jako ostatnÄ› celá naše republika) s chĹ™ipkou a málem prĂ˝ nedorazili. A chĹ™ipka mÄ›la zĹ™ejmÄ› vliv i na jejich uši. HlavnÄ› Stuart mÄ›l svá ušiska pořádnÄ› zalehlá. Neustále pĹ™epaloval zvuk, Ĺľe se v urÄŤitĂ˝ch chvĂlĂch v sálu opravdu nedalo vydrĹľet a membrány reproduktorĹŻ drnÄŤely neplánovanÄ› jako o závod. PĹ™i opÄ›tovnĂ˝ch prosbách o ztišenĂ se pak ještÄ› mistr cĂtil dotÄŤen. Chlapci nakonec dostáli závazkĹŻm, slĂben byl tĹ™ĂhodinovĂ˝ set a tak ho vinou zpoĹľdÄ›nĂ natáhli do pĹŻl ÄŤtvrtĂ©.
NastupujĂcĂ duo Funk Punx, kterĂ© pĹ™ebĂralo dalšà štafetovĂ˝ kolĂk, to však lehkĂ© vĹŻbec nemÄ›lo. Stuart byl k neodtrĹľenĂ a z jednĂ© nastavenĂ© desky se vyklubaly nakonec asi ÄŤtyĹ™i. Pak uĹľ věčnÄ› vysmátĂ˝ Alfonso a jeden z našich nejvÄ›tšĂch vrtichvostĹŻ za gramofony Texx pĹ™evzali Ĺľezlo a hrálo se pomÄ›rnÄ› pumpin´, groovy a funky s pořádnÄ› šlapavĂ˝mi spodky a povĂdacĂ basou. ZaznÄ›ly takĂ© skladby z CD Éčko, kterĂ© ti dva umĂchali pro svĹŻj domovskĂ˝ XMAG, zavzpomĂnalo se na EP 2 Fuct 2 Funk Chrise Sadlera, kterĂ© pĹ™ed ÄŤasem vyšlo u znaÄŤky Beeswax a na publiku bylo vidÄ›t, Ĺľe jim tohle navázánĂ pomÄ›rnÄ› vyhovuje, na Ăşnavu pĹ™itom nedbaje. Tou dobou uĹľ jsem však vyrážel k domovu a hlavou se mi opÄ›t honilo spousta myšlenek z jednoho páteÄŤnĂho veÄŤera. Ty hlavnĂ dvÄ› byly o tom, Ĺľe na Ĺľivá vystoupenĂ elektronickĂ˝ch projektĹŻ asi uĹľ opravdu mĹŻĹľeme zapomenout a Ĺľe sponzoĹ™i, bez kterĂ˝ch to dneska na taneÄŤnĂ scĂ©nÄ› zĹ™ejmÄ› nejde, si v rámci zaujmutĂ svĂ˝ch potencionálnĂch zákaznĂkĹŻ, na nás bohuĹľel vymýšlejĂ dalšà a dalšà pasti. Jen doufám proboha, Ĺľe nebude ještÄ› hĹŻĹ™. :)